Oproep JVC!

Nieuw_Logo_JVC.jpegJonge Vastgoedclub is op zoek naar jou!

 

JVC werd opgericht met als doel een platform te creëren voor jonge vastgoedprofessionals voor het uitwisselen van informatie, kennis en contacten.
Een actief groeiend netwerk voor jonge, ambitieuze vastgoedprofessionals lid van CIB Oost-Vlaanderen!


Het netwerk biedt plaats aan iedere makelaar met een maximale leeftijd van 45 jaar.
De leden vertegenwoordigen een breed scala aan bedrijven binnen de vastgoedbranche.

 

Binnen JVC staan kennisdelen en netwerken centraal.
Jaarlijks willen we heel wat activiteiten organiseren die het netwerken dan ook mogelijk maakt!

 

Heb jij een uurtje tijd?

Wil jij graag je ideeën delen?
Hou jij van organiseren?

Ben jij iemand die graag je kennis deelt of wil delen?
Wil jij heel graag een solide bouwsteen zijn van JVC Oost-Vlaanderen? 

Word dan nu lid van JVC!
Het is gratis!

Mailen kan naar 



Overlijden Henri 'Hilaire' Eycken - 4 januari 2024

Henri Eycken 04/01/2024 | In gedachten

 

Met pijn in ons hart melden wij u het overlijden van Hilaire Eycken.
Hij was een zeer gewaardeerd lid.
CIB Oost-Vlaanderen heeft de wens gerespecteerd om geen bloemen te sturen maar een donatie gedaan op de rekening van de Parkinsonliga.
Indien Henri u genegen was, kunt u ook uw donatie richten aan De Vlaamse Parkinson Liga BE68 0014 7822 5234 met vermelding van Henri 'Hilaire' Eycken.


Het digitale overlijdensbericht kunt u verkrijgen via cib@cibovl.be

RK_E_Eycken_Henri.pdf_Page_1.jpg

 

 

 



Laatste ledenvergadering voor de zomer was er eentje met een zonnige, gezellige afsluiter!

Bedankt voor de talrijke aanwezigheid op onze laatste ledenvergadering dd. 6 juni 2023 voor de zomerperiode!

Tot in september!

 



In de maand mei gaat er uitzonderlijk geen ledenvergadering van CIB OVL door!

Hierbij geven wij u door dat er in de maand mei uitzonderlijk geen ledenvergadering van CIB Oost-Vlaanderen zal plaatsvinden.

 

Bedankt om dit te noteren!



Syndici moeten zich tonen aan de buitenwereld!

Op 17 maart werd het belang van krachtenbundeling en belangenbehartiging voor alle beroepsgroepen besproken door o.a. Karel Derde
  (voorzitter Embuild Oost-Vlaanderen) en Rik Schepens (Ex-voorzitter CIB Oost-Vlaanderen).
  Aannemers en vastgoedmakelaars doen daar al gretig aan mee maar syndici moeten zich nog meer tonen!

Bekijk het volledige interview: https://www.appartement.tv/syndici-moeten-zich-tonen-aan-de-buitenwereld/



Lunch Makelaarsstokje 9/7/22

Post_11_juli.jpg

Op zaterdag 9 juli organiseerde het Bestuur van CIB Oost-Vlaanderen opnieuw een lunch voor de houders van het makelaarsstokje. Een mooie erkenning en fijn weerzien na jaren coronastilte!



Verkiezingen nieuw Bestuur CIB OVL 2022-2023

Dinsdag 21 december vonden de verkiezingen plaats van de nieuwe Raad van Bestuur van CIB Oost-Vaanderen vzw tijdens de Algemene Statutaire Vergadering.

Werden rechtstreeks als bestuurder verkozen met de meeste stemmen:

- Rik Schepens

- Lieven De Prins

- Diane Van Landuyt

- Glenn Geyssens

 

De goedkeuring van gecoöpteerde bestuursleden en de verdeling van de mandaten gebeurt tijdens de eerstvolgende bestuursvergadering op 18 januari 2022.



Beleggen in vastgoed? Meerdere mogelijkheden...

De interesten op leningen staan historisch laag. Geld op de bank brengt weinig of niets op.
Zowel voor de eigen woning als voor een huurwoning is en blijft vastgoed de beste en betrouwbaarste investering.

Vandaag wonen 74% van de Vlaamse gezinnen in een eigen woning. De vraag naar huurpanden zal echter volgens alle studies sterk toenemen. Een woning kopen of bouwen om te verhuren, zal door de grote vraag een mooie opbrengst opleveren. Wil je zelf geen tijd steken in de verhuring, de plaatsbeschrijving, ... dan kan je een beroep doen op een rentmeester/vastgoedmakelaar die dit alles voor een vast percentage voor jou regelt.

PROJECTGROND
Beschik je over een projectgrond, dan kun je samenwerken met een ervaren promotor. Indien je deze kan kopen onder de opschortende voorwaarde van het bekomen van de gevraagde vergunningen kan daar voor de verkoper een hogere prijs tegenover staan. Het risico om te veel te betalen omdat men achteraf geen vergunning kan bekomen voor het geplande project, valt immers weg. Bij bouwgronden zal een prijs per m2 gerekend worden maar wel in functie van de ligging en de perceelgrootte. Hoe kleiner een bouwgrond, hoe duurder per m2. Bij appartementen zal de prijs niet per m2 grond zijn, maar verschillen naargelang het aantal appartementen van een gemiddelde grootte waarvoor vergunning verkregen kan worden. Als op dezelfde grond 10 appartementen kunnen gebouwd worden in plaats van 5, zal de waarde natuurlijk verschillend zijn. Bij een opschortende voorwaarde kan men naast een minimumprijs ook een waarde plaatsen in functie van het vergunde aantal. Je kan ook werken met een opstalrecht. In dat geval blijft de verkoper eigenaar van de grond, kan de volledige ontwikkeling gebeuren door de promotor en dit eventueel voor zijn rekening. Je krijgt je eigendom in stukken betaald naargelang er loten verkocht worden met hierbij uiteraard een maximumtermijn afhankelijk van de grootte van het project. Gezien de promotor niet zelf hoeft te investeren in de grond, kun je in ruil een hogere prijs bedingen. De toekomstige kopers kopen rechtstreeks de grondaandelen van jou en betalen daarop registratiekosten en geen 21 % btw.

HERINVESTEREN
In de hierboven opgesomde mogelijkheden krijgt de verkoper een mooie som geld voor zijn eigendom. Vraag is wat je hiermee nu het beste doet? Op de bank plaatsen aan de gekende lage opbrengst of herinvesteren, bijvoorbeeld in je eigen project? Als je jouw som geld elders investeert, moet je de grond aankopen en daarop registratierechten of btw betalen. Als je bijvoorbeeld je eigen grond ruilt voor een of meerdere appartementen of woningen in het eigen project, hoef je de grond niet meer te kopen aangezien je al eigenaar bent en spaar je heel wat kosten uit. Daarenboven kun je gezien het project nog gestart moet worden, perfect de ligging, indeling en afwerking kiezen. Een andere mogelijkheid is om een joint venture aan te gaan met de promotor. Je brengt de grond in (waarvoor je vergoed wordt) en een deel van de investering voor de gebouwen. De promotor brengt zijn ervaring in en zorgt voor de praktische afhandeling van het project. Hij brengt ook het resterende kapitaal in voor de realisatie van het project. Je spreekt op voorhand een winstverdeling af.
Concluderend kunnen we dus stellen dat als je het geld niet meteen nodig hebt, er een grotere opbrengst gerealiseerd kan worden door een goede samenwerking op te zetten.
Uiteraard ga je niet met iedereen in zee. Kan de promotor jou een bankwaarborg leveren waarbij je 100 % bent ingedekt bij financieel onvermogen?

KANTOORGEBOUWEN
Net als voor woningen, viel er ook voor kantoorgebouwen een belangrijke prijsstijging te noteren. Er is veel vraag en weinig aanbod. Ook bij de kantoormarkt is de tendens naar nieuwbouw met een goede bereikbaarheid merkbaar.
In de Vlaamse kantoorsteden (Antwerpen, Gent, Mechelen, Leuven en Hasselt) is de laatste vijf jaar 370.000 m2 verhandeld aan nieuwe of vernieuwde gebouwen.
In Antwerpen loopt de prijs per m2 op tot 160 euro. Winkelvastgoed daarentegen is meestal geen goede belegging meer.

 

Willy Haegens

Ere-voorzitter CIB en Fexpro

* Artikel verschenen in de CIB-edititie van DE ZONDAG  op 15 maart 2020.



Easyfairs uitgeroepen door ”Best Managed Company”!

Easyfairs, deel van de groep Artexis Easyfairs, die o.a. Flanders Expo beheert alsook daar de jaarlijkse BIS-beurs organiseert, is door Deloitte uitgeroepen tot “Best Managed Company (BMC)!”

BIS-beurs is een beurs waar wij, CIB Oost-Vlaanderen al jarenlang actief aan meewerken.

 

Easyfairs door Deloitte uitgeroepen tot “Best Managed Company”.

 

Easyfairs is op vrijdag 3 mei door Deloitte uitgeroepen tot "Best Managed Company” en heeft nu het exclusieve recht om het BMC-keurmerk te gebruiken. Deze nieuwe erkenning volgt kort nadat we in 2018 werden uitgeroepen tot “Onderneming van het Jaar®” en in 2019 het certificaat Great Place to Work® ontvingen.

 

Het Best Managed Companies (BMC)-programma coacht en erkent particuliere ondernemingen die op het hoogste niveau presteren. Om voor het BMC-label in aanmerking te komen, moet het bedrijf een gedetailleerde aanvraag indienen, die vier domeinen beslaat: strategie, capaciteiten, inzet en financiële resultaten.

“Het is een grote eer om erkend te worden als Best Managed Company, maar dit is veel meer dan zomaar een badge: het draait ook om een permanent proces van leren en verbeteren. Tijdens de voorbereiding van de 13.000 woorden tellende aanvraag die we indienden, hebben we veel geleerd over ons bedrijf, zijn kracht en grote eigenheid, en de best practices waarmee Easyfairs zich onderscheidt. We hebben ook acties geïdentificeerd die we kunnen en moeten ondernemen om verder te evolueren”, vertelt Eric Everard, oprichter van Easyfairs en CEO van de Groep.

Meer dan gelijk welke andere beursorganisator heeft Easyfairs de afgelopen jaren een zeer concrete strategische visie uitgestippeld om de gemeenschappen waar het voor werkt te betrekken en hen in staat te stellen om "de toekomst te bezoeken".
 
“Elk evenement moet ten dienste staan van de gemeenschappen, hen een blik op hun toekomst bieden, directe contacten tussen de leden van dezelfde gemeenschap vergemakkelijken en hen een echt transformerende ervaring bieden”, verklaart Anne Lafère, Chief Operations Officer, Easyfairs. “Meer in het algemeen willen we toonaangevend zijn op het vlak van technologie en marketinginnovatie om de Return on Investment (ROI) en Return on Time (ROT) van onze bezoekers en exposanten te verbeteren.”
 
Veel van de strategische initiatieven die in de aanvraag worden beschreven, maken deel uit van het “Good2Great”-plan van Easyfairs. Good2Great, gelanceerd in december 2017, is een programma binnen de hele onderneming om de portefeuille van evenementen en locaties en de operationele efficiëntie van Easyfairs te optimaliseren. De volgende fase, “Beyond 2020”, heeft als doel een strategische langetermijnvisie te ontwikkelen voor het veroveren van nieuwe markten en gebieden.
 
Zowel Eric Everard als Chief Operations Officer Anne Lafère benadrukken dat de basis voor het succes van Easyfairs ligt bij het aantrekken, ontwikkelen en behouden van talent. Lafère licht toe: "Onze Easyfairs Academy, met als motto 'Boost your future', promoot en ondersteunt een cultuur van levenslang leren, waarbij alle medewerkers van Easyfairs, ongeacht hun geografische locatie en verantwoordelijkheden, met alle belangrijke competenties in aanraking komen door middel van responsief lesmateriaal en het gebruik van de nieuwste e-learningtechnologieën. De benoeming tot BMC zal ons merk verder versterken bij onze medewerkers. Easyfairs is een geweldige plek om te werken!”
 
Sinds de oprichting 20 jaar geleden kende Easyfairs een groei van 13% per jaar, dankzij de lancering van nieuwe eventmerken, de ontwikkeling en geocloning van bestaande merken en de overname van merken van andere organisatoren. “Ieder jaar herinvesteren we 80% van onze winst in toekomstige projecten en activiteiten”, vertelt Everard. Easyfairs heeft momenteel 750 medewerkers in dienst, organiseert 218 evenementen in 17 landen en beheert beurshallen in België, Nederland en Zweden.

“De bekroning tot Best Managed Company is een grote kroon op het werk van elke werknemer in het bedrijf. We ontwikkelden een unieke bedrijfscultuur, waarin iedereen actief wordt aangemoedigd om dingen ‘easier’ te maken: de beleving voor onze bezoekers, exposanten, partners en medewerkers vereenvoudigen en verbeteren, en alles gebruiksvriendelijk, vernieuwend en transformerend maken”, besluit Everard.

 

Artexis Easyfairs is in 2013 formeel samengevoegd tot één organisatie met een gemeenschappelijke bedrijfsidentiteit en missie: ‘Visit the future’. De gezamenlijke visie is ‘community’s dienen, toonaangevend zijn op het vlak van marketing en technologie, talent ontwikkelen en best practices binnen de Groep delen’.

De nieuwe Groep heet Artexis Easyfairs en omvat twee divisies die elk onder een andere merknaam handelen:

Easyfairs: organisator van evenementen, die community’s een blik gunt op hun toekomst, hen de tools en knowhow aanreikt om de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien en een positieve ervaring biedt die hun leven kan veranderen.

Artexis: eigenaar en manager van evenementenlocaties, die gepersonaliseerde en vernieuwende diensten biedt om de evenementen van de onderneming tot een succes te maken en tegelijk de gemeentelijke, lokale en regionale economie te stimuleren en te ontwikkelen.

 



Onze Partners

VinoscoopFlyer.beElavi Agency
  • Concordia
  • Luminus
  • Easyfairs
  • Oris
  • COVAST
  • Optima Sys
  • ECCA NV
  • ACEG
  • Checknet
  • Korfine